Nyhetsbrev nr 2 Augusti 2018

Den nya styrelsen som valdes vid ordinarie föreningsstämma i slutet av april har haft ett antal uppgifter att ta tag i.  Styrelsen har hittills haft 4 protokollförda möten. Vi vill med detta nyhetsbrev informera de boende i huset om vad vi gjort sedan april, vilka våra närmast förestående planer är samt om läget i huset och på vår tomt.

Extra stämma i juni

Styrelsen kallade till extra stämma i juni för att uppdatera föreningens stadgar. Här kan ni ladda ner och se stadgarna för Brf Karteschen nr 1:

https://rindogatan27.nu/om-foreningen

På hemsidan finns även en modell för fullmakt som kan användas vid förhinder från att delta i en stämma.

Ekonomi

Föreningens ekonomi är sedan tidigare god. Styrelsen planerar att i enlighet med underhållsplanen lägga fram förslag på en större satsning på fastighetsunderhåll (fasad-, balkong- och fönsterrenovering) under hösten, vilket – som tidigare meddelats av den gamla styrelsen – troligen kommer att föranleda behov av att höja månadsavgifterna något. Ventilationsproblemen som finns sedan en längre tid i en del lägenheter kommer även att innebära extraordinära utgifter. Styrelsen jobbar nu aktivt med finansierings- och tidsplaner, med målet att hålla nere avgiftshöjningarna så mycket som möjligt men ändå ha utrymme att genomföra allt som planeras. Efter genomförda projekt och enligt våra kalkyler, bedöms föreningen fortfarande ha en god och stabil ekonomi. Värdet på fastigheten kommer att öka, och vi får ett ännu finare hus att bo i!

Styrelsen har fastställt budgeterade kostnader och intäkter för 2018 och gått igenom föreningens leverantörsavtal för att hålla nere löpande utgifter i möjlig mån.

Nya leverantörsavtal

Vi har sedan i maj en ny teknisk förvaltare som den gamla styrelsen handlade upp, Delagott https://delagott.se/varatjanster/fastighetsskotsel-stockholm/, samt ett nytt städbolag, Smart trappstädning, som även kommer att bli vår nya leverantör av entrémattor vid årsskiftet. Orsaken till dessa byten är strävan efter lägre priser och förbättrad service.

Delagotts fastighetsskötare kontrollerar fastigheten regelbundet. Om ni uppmärksammar något fel i huset, kontakta styrelsen, så ser vi till att det ordnas genom Delagott. Behöver man få något åtgärdat i den egna lägenheten kan man som medlem anlita dem själv på egen bekostnad. Delagott kontaktas på kontorstid (före kl 16 på vardagar).

Styrelsen har även förberett för byte av ekonomisk förvaltare vid nyår, då vi byter från Savetime till Delagott https://delagott.se/varatjanster/ekonomicontrolling/. Avtalet med Savetime är uppsagt per 31 december 2018. I samband med överlämningen till Delagott, kommer Karteschen 1 att förändra och modernisera arbetet med föreningens ekonomihantering. Vi digitaliserar både faktura- och budgethantering och dokumentarkivering. Ny post med papperskopior sparas som vanligt i vårt arkiv, men scannas även in för datalagring. Föreningens nya faktureringsadress för våra leverantörer blir efter nyår elektronisk.

Digitaliseringen gör att styrelsen får ett säkrare, snabbare och effektivare arbetssätt och vi kommer exempelvis enkelt online kunna följa upp de planerade renoveringsprojektens ekonomiska utveckling löpande under arbetets gång i realtid. Vi kommer också att ha bättre kontroll på arkiveringen. I samband med detta kommer vi i höst rensa ut gamla handlingar och register, som inte längre gäller, och som kan strida mot GDPR.

Planerade projekt

Delagott hjälper oss med kalkylering för underhåll enligt plan (balkong, fönster och fasad) och för en lösning på ventilationsproblematiken.

Analys och åtgärder för att avhjälpa påtagliga brister i ventilationen i vissa av husets lägenheter pågår fortsatt sedan i juni, men vi väntar på förslag på en övergripande lösning från vår tekniska förvaltare.

Upphandling och beslut om projektledning för balkong-, fönster- och fasadrenoveringen pågår. Vi ligger tyvärr efter i underhållsplanen och måste därför prioritera balkongerna som skulle åtgärdats redan förra året. Eftersom byggnadsställningarna som krävs vid balkongrenovering är kostsamma, är det bra om vi kan göra renovering av fasad och fönster samtidigt, vilket också snart är dags. Det innebär också att störningsperioden blir en i stället för flera. Bergvärme ingår i den totala projektplanen och hanteras alltså inte separat. Det finns beredskap för start av borrning i oktober om styrelsen då tagit beslut.

Vi fastställer även kostnader och gör estimat av besparingar vid bergvärmeinstallation och tar fram nya låneofferter. Som framgår i protokollet från stämman då den nya styrelsen valdes in, lutar det åt at vi anlägger bergvärme men styrelsen fick i uppdrag att se över vissa frågor, bl a finansieringen. Detta har styrelsen ägnat sig åt över sommaren tillsammans med Delagott, och vi räknar med att kunna fatta beslut i frågan snart efter sommaren. Om vi beslutar oss för bergvärme krävs att cykelrummet töms och dimensioneras om. Därför kommer en välbehövlig utrensning av gamla cyklar som inte längre används att organiseras under hösten. Boende i huset kommer då att uppmanas att märka sina cyklar i god tid.

Styrelsens mål är att bjuda in till extra stämma eller informationsmöte så snart vi är klara med alla underlag, för att informera tydligare om projektplanerna.

Trädgården

Markytorna på husets baksida har i princip återställts av Fortum efter deras arbete med bytet av fjärrvärmeledningarna till vårt hus, men vi står i kontakt för att de ska snygga till baksidan ytterligare. Samtidigt pågår fasadrenovering på Rindögatan 25, vilket gör att denna del av trädgården är fortsatt illa åtgången. Vi kan bara vänta på bättre tider när det gäller detta.

Lena D. sköter om framsidan, vilket varit extra besvärligt i sommar pga torkan. Häcken vid husets södra sida kommer att klippas i augusti. Arboristen som anlitades förra året kommer även att titta till några av våra björkar som är medtagna av torkan.

Husets interiör

Fastighetsskötaren och Mark S. har en plan för att ordna upp problemet med lampor som slocknar och armatur i trapphuset. Detta kommer genomföras efter sommaren.

Tvättstugan bokas med bokningscylinder, inte med lappar. Om du har problem med din bokningscylinder kan du kontakta Mark S. för hjälp. Saknar du cylinder går det att köpa ny i järnhandeln.

Trivselregler

Styrelsen vädjar till medlemmarna i vår BRF att noga läsa vår hemsida och respektera vad som föreskrivs i våra stadgar och trivselregler. Där står en hel del om vad som gäller t ex inför och vid ombyggnationer/renoveringar, upplåtelse av lägenhet, ordningen i och villkor för bruket av tvättstugan mm.

Hemsidan

Styrelsen har med hjälp av Kerstin Westlund uppdaterat hemsidan med aktuell information:

www.rindogatan27.nu

Diverse

Medlem som ännu inte lämnat uppgift om sin e-postadress, eller bytt sådan, ombeds vänligen att anmäla den till kerstin@westlund.me.

Vill du veta mera om gällande integritetspolicy – GDPR? Klicka här https://www.savetime.nu/gdpr/

Kontakta gärna oss i styrelsen, men använd helst styrelsens mailadress: styrelsen@rindogatan27.nu

Behöver du uppgifter om din lägenhet? Du kan själv logga in på Savetimes BRF portal

https://savetime.realportal.nu/

Du finner dina inloggningsuppgifter på din hyresavi. Om du skulle sakna den kan du maila Savetime, så skickar de ut nya uppgifter till dig. Logga in ovan för att exempelvis se hyresavier och ta fram mäklarbild.

Sist men inte minst – några allvarliga uppmaningar:

SOPOR

Släng inte sopor och gamla saker utanför tvättstugan eller på andra platser i fastigheten eller på tomten som andra måste plocka bort! Styrelsen har fullt upp att göra ändå. Tack.

Lämna inte heller soppåsar utanför din dörr i trapphuset.

Använd moloken till höger om utgången för att slänga hushållsavfall. Glas, plast och kartong sorteras bort och får inte slängas i moloken. Föreningen betalar för tömning av moloken enligt ett visst tidsschema och för en viss vikt och om soporna blir för tunga blir det dyrt för föreningen. Lämna aldrig sopor utanför moloken. De forslas inte bort.

UPPLÅTELSE AV LÄGENHET

Hyr absolut inte ut din lägenhet utan att först tala med styrelsen. Fyll i formuläret på hemsidan och maila oss. Även om du bara lånar ut lägenheten är du skyldig att ansöka om lov för det hos styrelsen. Vi och många andra boende är angelägna om att känna igen dem som rör sig i huset. Se våra stadgar och övrig information på hemsidan om vad som gäller!

Airbnb-uthyrning är inte tillåtet i vår förening.

Om det är något du undrar över, maila oss i styrelsen på: styrelsen@rindogatan27.nu

 

Styrelsen önskar alla en trevlig fortsättning på sommaren och en god start på hösten!

Genom Camilla B. och Lena O.