Årsstämma avhölls den 18 april
Föreningens årsstämma ägde rum den 18 april . Förutom sedvanliga informationspunkter angående årsberättelse och årsredovisning framlades ett nytt utarbetat förslag på modernisering av stadgar. Årsstämman godtog dessa enhälligt. Dock måste stadgarna godtas på ytterligare en föreningsstämma innan de kan skickas till bolagsverket för godkännande och registrering. Denna extra föreningsstämma kommer att äga rum den 17 september 2013. Kallelse kommer att skickas ut.
Styrelsens sammansättning förändrades till viss del. Ny styrelse enligt följande; Ordförande Christopher Årvik, Sekreterare/vice ordförande Birgitta Stavenow, ledamöter Madelene von Gerber, Henrik Nordin och Lars Berggren. Suppleant Rickard Teréus. Kontaktuppgifter och arbetsområden för styrelsen finns dels på anslag i entrén och dels på vår hemsida www.karteschen1.se
Vårstädning
Den 27 april hade vi städdag i vår förening. Många medlemmar var på plats och vi städade såväl inomhus som utanför vår fastighet. Den container vi hade på plats blev väl fylld då vi gjorde en stor utrensning av ”gammalt skräp”. Vi avslutade med att grilla korv tillsammans. Nästa städdag planeras till våren 2014. Fram till dess hjälps vi alla åt att hålla rent runt vårt hus.
Arbetsgrupperna
Underhållsgruppen som arbetat tillsammans med en konsult, presenterade under mars en uppdaterad underhållsplan. Slutsatserna av den redovisades i förra nyhetsbladet. Den visar på att balkongerna av säkerhetsskäl behöver åtgärdas tidigare än vad som är nödvändigt för fasaden. Ytterligare funderingar och tankar har lett till att vi har ett scenario framför oss där vi idag jobbar efter idén att såväl balkonger som fasad kommer att åtgärdas vid samma tillfälle och då någon gång under 2015-2018. Mer info om detta framöver.
Vi kan också nämna att en inspektion av värmeanläggningen ( i sop/cykelrummet) har skett.
Vi jobbar vidare med frågan om sophanteringen. Ett undersökande jobb gjordes under vintern/våren där olika alternativ jämfördes. Nedgrävd molok eller inbyggda sopkärl utanför fastigheten. Inget beslut i frågan ännu, men den lösning vi har idag med cyklar och sop är inte tillfredsställande. Ca kostnad för en ny lösning är runt 100.000 sek (avser Molok som är det dyrare alternativet).
IT, telefon samt bredband
Vi har ett gruppabonnemang med Com Hem som innehåller såväl TV som bredband. Som tidigare meddelats har vi sagt upp detta abonnemang samt tittat på nya lösningar. Vi har tagit in offerter från tre olika leverantörer. Frågan är komplex och olika perspektiv på olika behov behöver beaktas. Vi vill försöka till godo se så många medlemmar som möjligt med varierande behov, samtidigt som vi vill ha en modern fastighet med bra möjligheter och en bra prisbild. Mycket att ta i beaktande! Vi behåller befintligt avtal tills vidare på rullande årsbasis och jobbar vidare med frågan och håller oss uppdaterade med såväl teknikutveckling som prisbild.
Ekonomi
Styrelsen arbetade under 2012 igenom alla avtal som finns mellan leverantörer och vår förening ex städning, snöröjning, trädgård etc. Vi har nu uppdaterat det mesta och tittar nu över försäkrings- och energiavtalen. Det finns en del pengar att spara om man engagerar sig i dessa frågor. Kostnaden för vår fjärrvärme dvs element och varmvatten, står för ca 1/3 av föreningens kostnader under det första halvåret 2013. Föreningens ekonomi bedöms som fortsatt god. Resultatet för kvartal 2, 2013 är i linje med föregående års kvartal 2, justerat för föregående års juristkostnader.Vi kommer sannolikt att byta försäkringsbolag vid årsskiftet och gör då en besparing på minst 15.000 sek per år. NB! Du har väl i din hemförsäkring ett bostadsrättstillägg? Det är obligatoriskt vid boende i bostadsrätt.
Övrigt
För allas trivsel och säkerhet ber vi att ni inte grillar på takterrassen. Dels är det brandrisk då vårt bjälklag i taket är av trä, dels blir det besvärande rök spridning till grannar.
Med önskan om en skön höst!
Styrelsen