Nyhetsbrev nr 2013:3

Nya stadgar

Våra nya stadgar är nu godkända av bolagsverket. De finns i sin helhet på www.karteschen1.se. STORT TACK till stadgegruppen som gjort ett gediget och uppskattat arbete med förnyelsen av de gamla stadgarna.

Styrelsen förändring

Vår ordförande Christopher Årvik har, tråkigt nog, flyttat från huset, vilket inneburit förändring av styrelsen. Ordförandeskapet har tagits över av Birgitta Stavenow. Lars Berggren håller i ekonomin. Henrik Nordin och Madelene von Gerber är ledamöter. Styrelsen önskar kalla in suppleant Rikard Teréus på kommande möte.

Är du sugen på att hjälpa till och jobba i styrelsen. Hör av dig!

Ekonomi

Föreningens ekonomi är god och styrelsen har för avsikt att amortera av på lånen succesivt. I bakhuvudet har vi en kommande fasad/balkong renovering. I samband med det kommer vi behöva ta ytterligare lån. En mindre avgiftshöjning kommer att ske i samband med detta.

Arbetsgrupperna

Underhållsgruppen planerar för den fasad/balkong/fönster renovering vi kommer att behöva ge oss i kast med inom ett par år. Vi kommer att under året gå vidare med dessa planer.

IT, telefon samt bredband. Inget nytt sedan sist förutom att vi förhandlat ner gruppavtalspriset med en smärre summa per lägenhet. Vi bevakar utvecklingen och återkommer när vi har något nytt att förtälja. Rikard Teréus har tagit över ansvaret för detta område.

Löpande underhåll. Vi har underhösten gjort reparationer på hissen i syfte att komma åt de oförutsedda ”stopp” som då och då förekom. Orsaken torde vara att grindarna ej gick ”i lås” tillräckligt stabilt efter tidigare justering av hissen. Vi hoppas att den ska fungera bättre framöver.

Vi har haft en läcka i gästlägenheten, orsakat av ett avloppsrör. Detta åtgärdas för närvarande.

Sophanteringen. Problemet med sopor och cyklar i samma utrymme finns på vår agenda. Styrelsen har gjort en hel del förarbete och kollat olika lösningar. Vi har ännu inte landat i en optimal lösning. Vi tycker nog att det bästa är att få ut soporna ur huset och använda det befintliga sop/cykel rummet enbart till cyklar. Vi tycker att en nedgrävd sk molok verkar vara mest hygieniskt. Frågan är var den ska placeras så att åtkomsten blir funktionell för alla. Samt att den kan tömmas av kranbil från gatan. En idé är på den lilla gräsmattan utanför frisörsalongen. En annan vid infarten bakom huset. Investeringskostnaden blir ca 100.000 sek. Sophämtningen blir aningen billigare än idag. Rindögatan 17 har just installerat en molok. Titta gärna på den och kom med synpunkter till styrelsen. Bästa sättet att lämna synpunkter på frågan sophantering är att skriva till birgitta.stavenow@me.com

Det avfallssystem vi har i vårt hus idag hanterar hushållssopor, returtidningar samt glödlampor/lysrör. Vänligen observera att annan elektronik inte kan läggas vid dessa platser. Lägenhetsinnehavaren förväntas själv hantera övrigt avfall. Stockholms stad har mobila tömningssystem som besöker olika adresser. Tider för detta hittar du på deras hemsida.

Energi

Nytt system för husets uppvärmning. I dagarna installeras ett nytt system för att reglera värmen i huset. Det är datoriserat och bygger på att ett antal termometrar (temperaturgivare) installeras i 5-10 lägenheter, mot olika väderstreck och på olika våningar. Temperaturuppgifter sänds till en central och på basis av uppgifterna regleras sedan temperaturen i huset så att den ligger kring 22 gr. Idag har flera lägenheter en högre temperatur, andra en lägre. Vidare ska systemet kapa toppbelastningar som höjer kostnaden oproportionerligt mycket.

Husets uppvärmning är vår enskilt största utgift (ca 550.000 kr/år). Vi hoppas med denna investering kunna sänka kostnaden och jämna ut temperaturskillnader i huset.

Vi önskar alla våra medlemmar en riktigt GOD JUL samt ett GOTT NYTT ÅR!

Styrelsen