Årsstämma
Onsdagen den 23 april höll vi årets föreningsstämma. Ett trettiotal medlemmar var närvarande. Henrik Järrel gjorde en förtjänstfull insats genom att ta på sig rollen som ordförande för stämman. Tack Henrik!
Efter dagordningens formalia bjöds det på lättare förtäring med dryck, under lättsamma former.
Styrelseledamöter Madelene von Gerber och Henrik Nordin, suppleant Rikard Teréus, samt valberedningens Birgitta Johansen avtackades för god insats.
Nya namn i styrelsen är Måns Bergsten, Lovisa Forslöf samt Fredrik Holtenius. Till suppleanter valdes Niklas Möller samt Pernilla Berkenstam. På anslagstavlan i entrén kan ni se vilka områden som de valt att engagera sig i. Kontaktdata hittar ni där alternativt på vår hemsida www.karteschen1.se . På hemsidan hittar ni även annan information såsom föreningens stadgar, årsredovisningar etc. Gör ett besök!
Städdagen
Den 10 maj hade vi städdag och så fint det blev. Stor uppslutning och idogt arbete i tvättstuga, soprum, vind och källare, rabatter och skräpplockning mm. Efteråt belönade vi oss med korvgrillning vid vår entré medan regnet sakta strilade ner. Tack alla för att ni deltog!
Föreningsinformation
Vår förening är medlem i Bostadsrätterna, som är en rikstäckande service- och intresseorganisation för Sveriges bostadsrättsföreningar. Som medlem finns vissa förmåner såsom styrelserådgivning, informationsblad etc. Som boende i föreningen får ni tidningen Din Bostadsrätt. Ni kan också gå in på hemsidan www.bostadsratterna.se för att se vad den kan erbjuda.
Användarnamn: Brf Karteschen 1. Lösenord: 3920
Ekonomi
Föreningens ekonomi bedöms som god. Med tanke på kommande renovering av fasad, balkonger och fönster, diskuterar vi en avgiftshöjning från 1 jan 2015. Vi kommer tillbaka i detta ärende.
Tekniskt underhåll
Vi har en ny förvaltare för fastighetsskötsel, trädgård samt teknisk förvaltning. POS heter de och har kontor på Banergatan 55. Information och kontaktdata till dem har du fått i din brevlåda, men den finns också på anslagstavlan i entrén. Vi hoppas att de kommer att svara upp till våra förväntningar dels för allmän skötsel av fastigheten men också som ”speaking partner” i mer långsiktiga tekniska förvaltningsfrågor.
I avtalet ingår att de ska göra en ”rondering” i huset var 14e dag och då åtgärda ev brister med belysning, dörrar, värmecentral etc. De har avtal med flera hus i området och har därmed möjlighet till jämförelse mellan hus, och kan ta tillvara den kunskapen för oss. ”Vår” kille heter Kazam och gör rondering måndagar ojämna veckor.
Vi har redan gjort en ”besiktning” av fastigheten med hjälp av POS, och väntar på ett besiktningsprotokoll samt underhållsplan, baserad på våra iakttagelser. Spontant kunde vi konstatera att det mesta verkar vara i hyfsat gott skick för tillfället.
Frågor som vi diskuterar i styrelsen inom det tekniska underhålls området rör bl annat vårt värmesystem som inte helt lever upp till standard. Som vi ser det just nu finns två vägar att gå gällande upprustning av värmesystemet. Antingen byta ut komponenter succesivt eller ta ett större grepp och göra en mer omfattande modernisering av ett gammalt system. Vi lutar åt det senare och tror att det blir billigare och bättre i längden.
Ett första steg kommer vi att ta under augusti/september då vi kommer att anlita professionell hjälp att täta alla fönster samt lufta element. Vi återkommer om detta och planeringen kring det.
Behöver du egen hjälp med något i din bostad kan du kontakta POS och betala för hjälpen med det timpris vi kommit överens om.
POS kommer även att hantera namning av dörrar och namntavla framöver. Det ingår i vårt avtal. Har du problem, bed dem om hjälp. I syfte att ha en så snygg och proper trapphall som möjligt ber vi att ni undviker att sätta upp extra handskrivna lappar på era dörrar.
Övrigt
Vi rustar succesivt upp vår entré med lite mindre åtgärder. För drygt ett år sedan investerade vi i en ny anslagstavla. Nu är vi på gång att antingen renovera alt producera en ny ( i gammal stil) namntavla mitt emot. Vi kommer också att byta ut ”knapparna” som öppnar dörrarna.
En ny upplyst nummerskylt ovanför entrén kommer också snart på plats (den gamla har ju varit trasig ett tag).
Bastu aggregatet är trasigt och därmed är bastun ur bruk för närvarande. Vi är mycket osäkra på om vi ska köpa ett nytt eller låta bastun ”gå hädan” och använda utrymmet till annat. Vi laborerar med utrymmet i våra funderingar kring framtida sophantering. Har du tankar /synpunkter kring detta så hör av dig. Vi kan ju se att bastun utnyttjas marginellt och kan kanske kan utrymmet komma till användning på ett bättre sätt.
Cykelsanering! Har du en gammal uttjänt cykel som inte används – ta bort den. Under tidig höst kommer vi att försöka göra en sanering bland alla cyklar. Vi tänker då knyta fast ett rött snöre på alla cyklar. Du som då har en cykel du vill ha kvar plockar helt enkelt bort den röda tråden. De cyklar som blir kvar med märkningen kommer att slängas. Vi återkommer naturligtvis när det blir aktuellt.
Vi önskar alla våra medlemmar är härlig sommar! / Styrelsen